Locka till fler köp

Ett av alla företags mål, kanske det största, är att öka sin försäljning. Så är även fallet för Impecta Fröhandel. Vi hade vid tidigare tillfällen gjort flertalet A/B-test för att se vad som gav bäst konverteringsgrad. Många var framgångsrika men det var ändå något som saknades. Vi behövde bli ännu tydligare med vårt budskap till målgruppen. Visa dem exakt vad vi ville att de skulle göra när de ser våra annonser. En studie kring CTA-budskap i grafik påbörjades och för att säkerställa ett korrekt resultat sattes ett A/B-test upp med två parallella kampanjer där det enda som skiljde de åt var att ena kampanjen hade en tydlig CTA i grafik och en hade det inte.Vardera annons innehöll olika budskap för att locka olika personer. Det var viktigt för att inte gå minste om viktig statistik i studien.  Nedan syns några av studiens annonser.

Med CTA-knapp

Utan CTA-knapp

Resultet: Annonserna med CTA i grafik vann överlägset. Inte bara hade de en högra konverteringsgrad utan också en mycket lägre CTA. De har sedan studiens avslut implementerats som ytterligare en annonsvariant i företagets kampanjer.